در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

«تیمو»؛ روایت سرگذشت سه نسل از یک خانواده/ فرش بخشی از زندگی مردم کرمان است 

کارگردان فیلم مستند کوتاه «تیمو» گفت: موضوع فیلم تیمو سرگذشت قالی است که از تولیدی مردی یونانی به نام ژان تیمو یاناکی بیرون می‌آید.

 رضوان بوستانی کارگردان فیلم مستند کوتاه «تیمو» که در بخش مسابقه ملی هفدهمین جشنواره فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره موضوع این فیلم‌ گفت: موضوع این فیلم سرگذشت قالی است که از تولیدی مردی یونانی به نام ژان تیمو یاناکی بیرون می‌آید. وی به همراه همسرش سال ۱۲۹۷ به کرمان می‌رود و شرکت فرش تاسیس می‌کند و شروع به تولید فرش و تجارت قالی به خارج از کشور می‌کند.

او افزود: آشنایی با این موضوع از جایی شروع شد که من برای یادگیری نقش فرش پیش یک استاد قدیمی می‌رفتم که او کارمند شرکت تیمو بود. استاد من مدام از خاطراتش تعریف می‌کرد و من مجذوب می‌شدم که این آدم را بیشتر بشناسم.

مستند

این مستندساز بیان کرد: من این موضوع را پیگیری کردم و چند تن از بازماندگانی را که در شرکت او کار می‌کردند، پیدا کردم. همچنین با نوه تیمو آشنا شدم. در نتیجه فهمیدم می توانم از سرگذشتی که او از پدر و پدربزرگش تعریف می‌کند فیلمی تهیه کنم. آن ها نزدیک به سه نسل تولید فرش را  به شیوه ای خاص در کرمان ادامه دادند تا اینکه اتفاقاتی رخ می‌دهد و کارخانه تیمو بسته می‌شود.

بوستانی با اشاره به اینکه فرش با هویت کرمان گره خورده است، گفت: فکر می کنم مخاطبان این فیلم در درجه اول علاقه‌مندان به هنر فرش، صنایع دستی و میراث فرهنگی هستند. در کرمان فرش صنعتی بوده است که با فرهنگ و هنر این شهر گره خورده بوده است. در واقع فرش بخشی از زندگی این مردم بوده است. درنتیجه بازماندگان و کسانی که در این صنعت فعالیت می کنند، قطعا مخاطب فیلم هستند .

او افزود: در نهایت فکر می کنم فیلم «تیمو» سیاست های فرهنگی را هدف قرار می‌دهد و این انتقاد را بیان می کند که چرا صنعتی به این گستردگی و زیبایی از بین رفته و اگر هم تلاشی برای احیای آن وجود دارد، بی نتیجه مانده است. از طرف دیگر نسل امروز نه با نام بزرگان این زمینه آشناست و نه جایی برای دیدن آثارشان می شناسد. ازین رو فیلم قانون گذاران را هم‌ مخاطب خود قرار می‌دهد.

این فیلمساز با بیان اینکه مخاطبان می توانند از طریق جشنواره «سینماحقیقت» با سینمای مستند آشنا شوند، عنوان کرد: مسلما بخش بزرگی از فضای مستندسازی کشور با جشنواره «سینماحقیقت» ارتباط خوبی گرفته اند و به نوعی حضور در جشنواره یک پل ارتباطی هم برای علاقمندان و فعالان در این زمینه با یکدیگر و هم  با مخاطبان علاقمندی که امکان دیدن آثار را در جاهای معمول ندارند. 

بوستانی در پایان تصریح کرد: فیلمسازی برای من راهی بود که از میان دو تجربه نقاشی و پژوهشگری هنر باز شد. تیمو دومین فیلم من است و ریشه در همان گرایشات دارد. رسیدن به این مسیر برای من دستاوردی بود که از تجربه اش بسیار لذت بردم و خوشحالم. حضور در جشنواره خوشحالی ام را دوبرابر کرد اما چون آشنایی چندانی با فضای جشنواره ندارم مسلما نمی توانم درباره وضعیت این فیلم در جشنواره پیش‌بینی درستی داشته باشم.

شایان ذکر است هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۲۷ آذرماه تا ۲ دی‌ماه برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.